Chua Amy
Tiikeriäidin taistelulaulu
Siltala, 2011
147 s.

Alkuperäisteos.
Battle Hymn of the Tiger Mother

  1. Hyvä ihme, sehän huononee joka kerta
  2. Minä lasken kolmeen ja sitten soitat sen musikaalisesti"
  3. Jos sinä et tällä kertaa soita sitä OIKEIN, minä KERÄÄN KAIKKI PEHMOLELUSI JA POLTA NE!


Amy Chuan Tiikeriäidin taistelulaulu tuo mieleen Kipakan emännän kehtolaulun. Mitään hymistelyä ei tämä laulu ole. sävelet soivat kovaa ja korkealta. Siinä, missä Kipakan äidin kehtolaulussa on kuitenkin pientä leikkisyyttä, on Tiikeriäiti ihan tosissaan. Kyse on kasvatuksesta. Kyse on siitä, millä lailla kiinalainen kasvatustapa eroaa länsimaisesta. Amy Chua haluaa olla kiinalainen kasvattaja, hän ei halua antaa periksi tuumaakaan ja mitä siitä seuraa: Päät kolahtavat yhteen ja rajusti, kun yksilön oikeudet ja oma tahto nostavat päätään.


"Sinä et rakasta minua, Lulu sähisi. Sinä luulet että rakastat, mutta et. Sinä haluat vain että tunnen itseni surkeaksi joka sekunti. Sinä olet pilannut elämäni. En kestä olla sinun lähelläsi. Sitäkö sinä haluat? Kurkkuuni nousi pala. Lulu huomasi sen, mutta jatkoi vain. Sinä olet karsea äiti. Olet itsekäs. Et välitä kenestäkään muusta kuin itsestäsi. Vai et saata uskoa miten kiittämätön minä olen?  --- --- ----  Tiedetään, minä en ole sellainen kuin sinä haluat, koska minä en ole kiinalainen! Minä en halua olla  kiinalainen. Miten se ei mene sinun kalloosi? Minä vihaan viulunsoittoa. mInä VIHAAN elämääni. Minä VIHAAN sinua ja minä VIHAAN tätä perhettä."

Itselläni ei lapsia ole, mutta paljon lasten kanssa tekemisissä olleena, tiedän, että minusta ei olisi tiikeriäidiksi, enkä tiedä, olisiko minusta muunlaiseksikaan äidiksi.  Tuntuu kuitenkin  jotenkin nurinkuriselta se, että ihmisen itsetuntoa kohennetaan ainaisella nalkutuksella ja ylöspäin mennään alakautta.  Toisaalta, mistä sitä luonnetta kehittyy, jos kaikessa annetaan periksi eikä lapsilta vaadita mitään.Jos ei ole MINKÄÄNLAISIA sääntöjä.

Onko kiinalainen kasvatustapa täysin kehno, länsimainen parempi? Vai olisiko tutuus jossain idän ja lännen välillä?  Onnellisia ne, jotka sen tietävät ja joiden lapset kehittyvät tasapainoisiksi aikuisiksi.   Myös Amy Chuakin joutuu lopulta miettimään, antaako periksi vai pitääkö pintansa katkeraan loppuun asti. Missä määrin olla kiinalainen ja missä määrin amerikkalainen, kansainvälinen - miten olla ihmiselle ihminen?

Kirja on mielenkiintoinen katsaus paitsi kiinalaiseen ja monikulttuuriseen elämäntapaan myös musiikkkiin.

Koska kirja kertoo äitinä olemisesta, sopii tämä lukukokemus mitä mainoioimmin Kirjallisuuden äidit haasteeseen
------

Tiikeriäidin  taistelulaulusta löytyy postauksia, muun muassa Oota, mä luen tän eka loppuun , Sonjan lukuhetkissä ja Kirjainten virrassa.