bonhoeffer-normal.jpg

Eric Metaxas

Boenhoeffer

pastori, marttyyri, näkijä, vakooja

Oikeamielinen ei-juutalainen vs. kolmas valtakunta

Päivä Oy, 2013

Alkuteos: Boenhoeffer

Suomennos Merja Pitkänen ja Marja Sévon

633 s.


Dietrich Bonhoeffer oli älykkö, saksalaisen artistokraattiperheen poika, joka jo nuorena päätti ryhtyä teologiksi. Hän syntyi helmikuussa 1906 ja kuoli teloitettuna huhtikuussa 1945, vain pariviikkoa ennen liittoutuneiden tuloa.

Dietrich Boenhoeffer tunnetaan erityisesti virrestä Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan, johon hän on kirjoittanut sanat sekä teologisesta määritelmästä halpa ja kallis armo.

Minua Boenhoefferin elämänkerrassa kiinnosti hengellisen elämän ja vastarintatoiminnan välinen ristiriitaisuus. Mikä sai syvästi uskovaisen miehen liittymään Hitleriä vastaan suunniteltuun attentaattiin? Olihan hän itse sanonut jossain radiopuheessa, että  "Unohdamme, että ihminen seisoo yksinään perimmäisen auktoriteetin edessä ja että jokainen, joka kajoaa täällä väkivaltaisesti toiseen ihmiseen, rikkoo ikuisia lakeja ja ottaa hartioillee yli-inhimillisen auktoriteetin, joka lopulta murskaa hänet" 

Ymmärrän taistelun natsivaltaa vastaan, maanalaisen toiminnan, mutta käydä väkivallalla väkivaltaa vastaan, onko se missään oloissa oikeutettua?  Boenhoefferin elämänkerta herättää monia kysymyksiä ja pohdintoja. Oliko Hitler ihminen, olisiko rakkaus pelastanut hänet? Todellinen, aito rakkaus, ei mikään himo tai erotiikka. Oliko HItler personoitunut Paha? Ainakin Boenhoeffer tuli lopulta siihen tulokseen, että HItler oli paha ja hänet oli raivattava pois, muuten koko Saksa ja Saksan kansa olisi tuhon oma. Samaa mieltä oli moni muu.

Eric Metaxasin kirja Bonhoefferista on kattava. Se käy läpi hänen vanhempiensa taustan, avioliiton ja erilaisuuden, Bonhoefferin syntymä, kasvunvuodet ja elämän.Kansallissosialismin nousua ja syitä valotetaan historiallisessa aspektissa. Kaiken kaikkiaan tämä elämänkerta on hyvinkin monipuolinen, vaikka sisältääkin toki paljon teologista pohdintaa. Mikä hieman häiritsee on aika ajoin välittyvä mustavalkoinen asetelma ja Bonhoefferin "pyhimystäminen". Tosin kirjassa kyllä annettaan Bonhoefferista myös hyvin inhimillinen kuva masennuksineen ja vajavuuksineenkin.

Myös kirjailijan kynästä lentelevät pikkunokkelat sanailut ja ivanuolet Hitlerin suhteen hieman saavat mietteliäiksi. Petoksen katedraalit, hämäyksen ja huijauksen pyhäkkö -kaltaiset sutkaukset kyllä saavat valaistuksen, kirjan lopussa olevasta kirjailijakuvauksesta, jossa Metaxia kuvataan satiirikkona. Tämä satiirius ei tosin täysin mielestäni onnistu tässä kirjassa, viittaus Hitlerin kasvissyöntiin esimerkiksi saa kasvissyöjät yleisesti epäedulliseen valoon (minun lukukokemus). Hieman enemmän objektiivisuutta olisin siis kaivannut.

Teos alkaa ehkä hieman hidassoutuisesti, mutta jännite lisääntyy loppua kohden, kun kirkolliseen ulottuvuuteen liittyy Gestapon toiminta.

Bonhoeffer ei itse tehnyt epäonnistunutta operaatio Valkyria -attentaattia Hitleriä vastaan. Hän istui silloin jo Tegelin vankilassa epäiltynä rahanpesusta. Hän oli kuitenkin suunnittelemassa Hitlerin vastaisia toimia. Se, että sota Saksan kohdalta oli jo miltei päättymässä, kun Bonhoeffer vangittiin on traagista. Traagista oli koko toisen maailmansodan aikakausi Jälkiviisaus on turhaa, tiedetään, silti ei voi olla kysymättä, miten niin sanottu kristitty maailma saattoi sallia tällaista tapahtuvan?  Olisiko kaikki jäänyt tapahtumatta, jos Hitlerin kirjaa Taisteluni ei olisi koskaan julkaistu? Jos muut maat olisivat heti alun alkaen pistäneet pontevan vastalauseen Hitlerin ensimmäisestä vaatimuksesta - kysymykset sulautuvat tuuleen vailla vastausta.

Bonhoeffer yritti niillä voimilla ja keinoilla, mitä hänellä oli, ensin kirkkotaistelussa, sitten vastarintamiehenä.

Mikä on ensiarvoisen tärkeää on kysyä, voisiko tällaista tapahtua vielä? Mikä minut yllätti oli se, että kansallissosialistinen Saksa ei tuhonnut vain juutalaisia tai muita etnisiä väestöjä, se tuhosi myös omia kansalaisiaan surmaten kehitysvammaisia, älyltään vajavaisia, sairaita ihmisiä. Nykyisessä armokuolema-ajattelussa tämä saa hälytyskellot soimaan. Missä menemmekään sitten natsiajan?

-----

Teoksesa on valokuvaliitteitä, lopussa viiteluettelo (viitteitä ei ole numeroitu) sekä kirjallisuusluettelo. Lopussa on myös kysymyksiä ja pohdintoja joita voi itse tykönään tai ryhmissä miettiä.

-----